Pagi Petang Masak-Memasak

Ini adalah cerita pada Sabtu mingu yang sudah.

Pagi mummy ada kelas roti di rumah. Mummy belajar buat roti dari mama Adam. 

Sebenarnya, mummy ni dah pernah belajar buat roti, muffin dan sebagainya dari salah sebuah akademi bakeri. Tapi itu dah lama dulu, dan disebabkan keterbatasan untuk menyediakan perkakasan, semua ilmu itu terkubur begitu saja. Maklum lah rumah mummy pun xder luas sangat dapurnya, pikir pulak nak beli oven, mixer lagi, bukan murah pulak tuh, itu belom kira untuk extend dapur.

Baru sekarang ni mummy jumpa sesuatu kaedah yang sangat mudahkan hidup. Alhamdulillah.. Nanti mummy ceritakan di lain entri ye apa kedahnye tuh.. Sementara hari ni just nak syer camaner rupa roti yang mummy dan mama Adam hasilkan.

Taraaa...




Ada 3 peten dalam gambar ni, yang mana korang rasa korang suka?

Sebenarnya, ada lagi beberapa rupa kejadiannyer.. tapi x dan nak snap teruja sangat nak makan, sebab apa tau.. waktu tu dah lewat tengahari.. semua dah laparrrr.. Hehe.. 

Okay, abih citer kelas roti.

Lewat petang pula ada acara ber-bbq la pulak.

Dah lama rasanya x buat bbq kat rumah bersama ahli keluarga terdekat. Kebetulan hari minggu hari tuh, ramai pula yang berkumpul setempat, timbul idea nak buat bbq. Daging korban hasil pemberian para penderma pun tengah ada lagi, boleh lah kita kasi bako apa yang ada!

Ada pulak yang sudi sponsor ayam untuk di bbq.. Makin meriah lah jadinya jamuan bbq mummy hari tuh. Oh! Tak lupa dengan tambahan menu nasi arab yang jadi hidangan kami sekeluarga bila tiba hari raya. Kali ni special sket, sebab masak hanya dalam masa 4 minit jer tau.. X caya?! Tukang masak sampai dekat pukul 6 ptg. Opss! Terlupa basuh beras, lepas buat itu ini kul 6 lebih baru start masak. Masuk waktu maghrib masak suda nasik. Lepas solat maghrib, kami sudah sedia untuk jamu selera. Bagaimana jadi begitu pantas? Nanti mummy citer di lain hari.

Semua tu anak sedara mummy yang sorang lagi yang jayakan, mummy hanya sediakan bahan² untuk masak. Termasuk ayam untuk bbq pun dia jugak yang sponsor. Mama Adam pun offer diri untuk sponsor juga sambal lada dan acar untuk dingap dengan nasi arab. Kaum lelaki pulak sponsor tenaga, untuk berbbq. Alhamdulillah semuanya jadi mudah... Dan kami kenyang sampai ke malam.

Buffet tyme


No comments: