Tasbih Kifarah Atau Kaffarah

Assalaamualaikum!

Dah lama rasanya tak sertai majlis ilmu seperti usrah atau seumpamanya.. Lately, just mengikuti usrah yang dianjurkan oleh radio Ikim Fm je.. Kalu dulu masa jadi student di Uni adalah jugak sesekali join usrah. Memang bagus sebenarnya usrah ni, sebab boleh erat silaraturrahim sesama muslimat selain daripada dapat ilmu.

Apa kaitan usrah dengan tasbih yang dijadikan tajuk ni tadi. Tentulah ada kaitnya, iaitu bacaan tasbih ini adalah selalu disebut² bila berakhir suatu usrah, dan yang mana juga dimulakan dengan bacaan Ummul kitab, Al-fatihah. Mahupun dalam majlis² agama lain pun selalu jugak disebut². Dan setengah² mesyuarat di pejabat pun ada jugak yang mengamalkannya.. Tapi bukan di opis mokcik yang dulu tu, tak pernah sekali pun.. Haha... depen kepada siapa lah yang jadi pengerusi majlis oke.. Kalu mokcik jadi pengerusi mungkin akan buat kot.. Kalau?!

Antara perkataan kifarah & kaffarah tu pulak, memang bende yang beza oke. Apa bezanya.. boleh tak korang sambung baca sendiri kat belog http://zikrihusaini.com. Panjang huraiannya di sana. Mokcik tak pandai nak mengayat kat sini.. Campur rasa mim alip lam sin. Ngee.. Yang pasti sebutan yang betul adalah Tasbih Kaffarah. Sementara kifarah adalah bermaksud denda.

Just nak tepek di sini bacaannya sahaja untuk tatapan segera bersama.

Ehsan Zikri Husaini

3 comments:

Mummy MM said...

Nice sharing..

Unknown said...

bagus info ni..



http://www.noormalashahar.com.my

Anonymous said...

Kena denda dengan tuhan..samala kot..kikiki